Product: Troublefree Retail
Auteur: Danny


In dit kennisbankartikel leggen wij u uit hoe u een Import/Export definitie, ofwel Veldenlijst kunt aanmaken. Ook hoe u deze weer kan Exporteren naar CSV (oftewel Excel)


Ga naar Overig, Artikelbeheer, Artikelen, Import/Export.
Kies voor Import/Export definities.



Hier vult u een logische naam in voor de Veldenlijst.
Vervolgens plaatst u een puntkomma ; in Scheidingsteken.
Wilt u een vaste breedte in de Export, kunt u dit aanvinken.
Wij raden u aan om de veldnaam (van de database) zichtbaar te maken in de kop, dus vinkt u dit altijd aan.



In ons voorbeeld maken we een webshop_artikelen Definitie aan met kopregels.
Sleep de gewenste database gegevens van het linker- naar het rechterveld (Gekozen velden)
 


Nadat u alle gewenste database gegevens aan de rechterkant heeft geplaatst gaat u deze logisch indelen. Normaal gesproken begin je met Artikel ID en Artikelomschrijving. Maar u bent daar natuurlijk helemaal vrij in. Ook kunt u later altijd nog in de bestaande veldenlijst een aanpassing maken en weer opslaan.
Wij raden wel aan om niet teveel gegevens ineens in een export mee te nemen, dan raakt u wellicht het overzicht kwijt.



Mocht u toch veel velden tegelijk willen in 1 Excelsheet, dan kunt u tussen de diverse onderdelen scheidingslijnen plaatsen om het overzichtelijk te houden. Dit zijn ook velden die u tussen de onderdelen in kan plaatsen. (er zijn er 3)




Ook deze kunt u gewoon naar rechts slepen.



Bent u klaar met de indeling en u heeft op Opslaan gedrukt. Dan heeft u de veldenlijst aangemaakt.
Om nu de gewenste lijst te kunnen exporteren, gaat u naar Bestand Exporteren kunt u selecties maken.



In het voorbeeld kiezen we voor alle Artikelgroepen, Fabrikant Carpentier en de zojuist door ons aangemaakte veldenlijst Webshop_Indeling.

Onder deze opties kunt u nog 3 vinkjes aanzetten:
1-Gewiste items downloaden
2-Uitlopende Artikelen niet exporteren
3-Gereserveerde voorraad Exporteren

1-Hiermee ziet u alle artikelen in de database (ook die verwijderd zijn uit artikelbeheer, bijvoorbeeld een artikel dat u ooit als actie-artikel hebt opgevoerd)
2-Hiermee ziet u niet de artikelen die op End Of Live (EOL) zijn gezet
3-Als er een voorraad wordt gebruikt, is deze ook zichtbaar

Is dit allemaal naar behoren ingesteld, dan kunt u op Downloaden drukken.



U kunt nu de gegevens opslaan of in een CSV bestand of direct openen en in Excel gebruiken.



LET OP!
Het is een CSV bestand, wilt u met berekeningen, kleuren of andere items gaan werken en deze ook weer op kunnen roepen nadat u opnieuw heeft opgeslagen. Dan kunt u het beste de gegevens als een Excelsheet opslaan.
Meestal is de plaats van het opslaan de map Downloaden, tenzij u dit anders heeft ingesteld in uw webbrowser (Firefox)

Hoe weet u of u de juiste opslag heeft gebruikt.

Als naar aanpassingen u op de Save button drukt in Excel en u krijgt vraag, weet u zeker dat u als CSV wilt opslaan. Dan moet u voor nee kiezen en opslaan als Microsoft Excel. (Zie voorbeelden)





Voor vragen m.b.t. de mogelijkheden in Excel kunt u altijd met F1 (help toets) in Excel oplossingen vinden. Komt u hier niet uit, neemt u dan contact op met Support.