Product: Troublefree Retail
Auteur: Theo


Met dit kennisbankartikel kunt in afbeeldingen via FTP inlezen. U vind deze functionaliteit in de artikelenmodule -> import/export > Afbeelding Import.


Afbeeldingen importeren in artikelen middels FTP import.

U vind de functionaliteit in de artikelenmodule -> import/export > Afbeelding Import.

Om de functie 'importeren van afbeeldingen via een FTP locatie' te gebruiken heeft u naast een FTP-locatie (of eigen FTP server) enige basiskennis nodig van FTP in het algemeen.

Voorbereiding:
Zorg ervoor dat u uw afbeeldingen upload naar een (veilige) FTP locatie en de bestanden voorziet van een universele naamgeving. Met universeel doelen we op een bepaald kenmerk in de bestandsnaam welke bij ieder bestand aanwezig is waardoor Troublefree Retail uw bestand kan herkennen. Het is verstandig om uw bestanden per fabrikant, artikelgroep of hoofdgroep in een aparte map te plaatsen.
In de praktijk dus: ftp:////.jpg
Een voorbeeld hoe uw FTP locatie eruit kan zien:
ftp://ftp.mijnftpserver.nl/nike/schoen-a.jpg
ftp://ftp.mijnftpserver.nl/nike/schoen-b.jpg
ftp://ftp.mijnftpserver.nl/adidas/882739.jpg
ftp://ftp.mijnftpserver.nl/adidas/882733.jpg

Bestandsnaam:
Wij adviseren om een van de volgende drie kenmerken te gebruiken als universele bestandsnaam:

Artikel ID:
Voordeel: Is altijd uniek en goed herkenbaar voor Troublefree
Nadeel: Alle bestandsnamen moeten eerst door u aangepast worden naar .jpg
Toepassing: Handig wanneer de bestandsnamen sowieso gewijzigd moeten worden
Voorbeeld: Bestandsnaam wordt <12345.jpg>
Naam: #Artikel_ID#
 
EAN code:
Voordeel: Is vrijwel altijd uniek en goed herkenbaar voor Troublefree
Nadeel: Hoeft niet perse uniek te zijn, EAN-codes moeten gevuld zijn in de Troublefree Retail administratie.
Toepassing: Handig wanneer de bestanden aangeleverd worden op CD-ROM
Voorbeeld: Bestandsnaam ziet eruit als <8012234443531.jpg>
Naam: #Artikel_Barcode#
 
Fabrikant code:
Voordeel: Is goed herkenbaar voor Troublefree en is bijna altijd ingevuld in de administratie
Nadeel: Hoeft niet perse uniek te zijn, Fabrikant-codes moeten gevuld zijn in de Troublefree Retail administratie.
Toepassing: Handig wanneer de bestanden aangeleverd worden op CD-ROM
Voorbeeld: Bestandsnaam ziet eruit als
Naam: #Artikel_FabrikantCode#

Andere velden zijn ook mogelijk, maar worden niet ondersteund.

Gebruik:

FTP Gegevens:


 
- In het veld 'host' vult u de naam van uw FTP server (zonder ftp://)
- In het veld 'user' vult u een gebruikersnaam in van de FTP server, deze gebruiker heeft alleen ¡§lees-rechten¡¨ nodig.
- In het veld 'pass' vult u het wachtwoord in van de gebruiker.
- In het veld 'map' vult je de naam van de map in tussen slashes (/). Bijvoorbeeld /nike/, of wanneer er een submap is /beeldbank/nike/

Bestandsopbouw:


 
- In het veld 'bestandsopbouw' vult u de database-veldnaam van het universele kenmerk in. Dus: #Artikel_ID#, #Artikel_fabrikantCode# of #Artikel_Barcode#. Let op de hoofdletters!
- In het veld 'extensie' voert u de extensie van de bestanden in. In het algemeen wordt hier 'jpg' gebruikt. Mocht u bestanden hebben van verschillende types (bijvoorbeeld 'png' en 'jpg') dan dient u de import meerdere keren uit te voeren.
- Middels het optionele veld 'achter dit teken negeren' kunt u een bepaald deel van het bestand negeren. Stel dat de bestandsnamen als volgt is <123456-203982830.jpg> en u wilt alleen 123456 als kenmerk gebruiken, dan kunt in dit veld '-' (zonder aanhalingstekens) invoeren.
- Middels het vinkje 'niet aan artikelen koppelen' worden alle bestanden van de FTP locatie geupload naar de Troublefree Retail administratie en wordt er geen match gemaakt op artikelniveau.

Filter:



Maak een selectie of combinatie van de velden 'hoofdgroep', 'artikelgroep' en/of 'Fabrikant' om het zoekgebied te verkleinen.

Werking:
Na het invoeren van bovenstaande gegevens klikt u op de knop importeer artikelen.


Troublefree Retail zal vervolgens inloggen op de FTP locatie en de bestandenlijst ophalen. Vervolgens zal er per gevonden bestand een vergelijk worden gemaakt met de artikelen uit de gefilterde reeks.

Gebruik van de import vanaf versie 1.9:

Er zijn extra functionaliteiten toegevoegd, die er voor zorgen dat u meerdere afbeeldingen per artikel ineens kan binnenladen. Ook is de time-out verhoogd zodat er meer dan 1000 ineens kunnen worden ingelezen.

Hiervoor dient u gebruik te maken van een scheidingsteken en nummering. De reden hiervoor is dat Windows (of Mac) niet accepteren dat u afbeeldingen met dezelfde naam in 1 map kan opslaan, maar voor het importeren is dat wel gemakkelijker, hiervoor kiest u voor automatisch, in plaats van afbeelding 1,2,3,4 of 5.



Belangrijk!

Voor u deze actie in zet raden wij u aan om in plaats van my.troublefree.nl gebruikt te maken van een andere omgeving. namelijk: api.troublefree.nl. Gebruik deze alleen voor de grotere imports (zoals Excel en afbeeldingen) aangezien hier een langere time-out wordt gegeven.

Bent u klaar met importeren, zet de webbrowser weer terug op my.troublefree.nl en log opnieuw in.

Nadat alles is ingesteld en u heeft voor importeren gekozen krijgt u een melding:


Links onderin ziet u dat er druk wordt gewerkt.



Daarna kan het voorkomen dat Troublefree zichzelf uitlogt. De import is dan nog niet klaar, (zichtbaar door het roterende balletje in de linkerbovenhoek) maar gaat in de achtergrond verder.

 

Nadat dit roterende balletje klaar is, kunt u weer met my.troublefree.nl inloggen.
U kunt nu controleren of er afbeeldingen zijn ingelezen, er staan namelijk kleine afbeeldingen achter de artikelen in het overzicht:



Wilt u zien of de meerdere afbeelding voor een artikel gelukt zijn, klikt u door naar het artikel, en kiest u voor het tweede tabblad afbeeldingen. Als het gelukt is, ziet het er als volgt uit.



Heeft u een webshop waarbij de afbeeldingen gebruikt worden, zult u na verversen (F5) de afbeeldingen ook op de website zichtbaar zien.

Mocht u naar aanleiding van dit kennisbankartikel nog vragen of opmerkingen hebben kunt u contact opnemen met support, of u klikt rechtsbovenin Troublefree op: "Klik hier voor hulp". U kunt dan direct een bericht naar onze supportdesk sturen.