Relaties invoeren en indelen
Auteur: Danny
Met dit kennisbankartikel kunt u zien hoe u een nieuw relatie opvoert en hoe u deze kunt instellen op Relatietype en/of Relatiegroep.
Relaties / Nieuwe Relatie
Wanneer u op Nieuwe relatie heeft geklikt ziet u een leeg scherm.
De belangrijkste velden zijn:
-Naam
-E-mail
-Telefoon
-Relatiegroep (mits ingesteld)
Maar natuurlijk is zoveel mogelijk opvulling het beste.
Heeft u veel relaties die ineens ingelezen moeten worden, kunt u het beste de importmodule gebruiken. Deze lijkt op het importeren van artikelen. deze kunt u hier vinden.
Daarnaast kent de Relatie een tweede tabblad, Extra gegevens:
Ook kunt u opmerkingen plaatsen:
Gevoerde gesprekken kunnen ook worden vastgelegd
Onderin bestaan ook nog diverse tabbladen, deze worden hieronder benoemd en waar nodig uitgelegd.
Deze kunt u open klikken om extra gegevens toe te voegen, dit zijn onder andere:
-Adresgegevens
-Bankgegevens (mocht u een machtiging willen gebruiken, (klik dan hier)
-Extra velden (Let op!, alleen zichtbaar bij gebruik vrije velden relaties)
-Contactpersonen (Welke mensen werken bij deze Relatie)
-Prijsafspraken (gemaakte afspraken vastleggen, kortingen etc.)
-Tegoeden (u verkoopt een 20 rittenkaart, klant betaald niet tot kaart leeg)
-VCard (handig om een bestaande relatie uit uw mail toe te voegen)
-Afdruksjablonen (specifiek voor deze relatie)
-Documenten (om toe te voegen)
-Email (hier worden mailtjes uit Troublefree bijgehouden)
-Tokens (wijzigen wachtwoord login voor Webshop)
Instellen van Relatiegroepen
Wanneer u Relatiegroep heeft ingesteld, kunt u daar de betreffende Relatie aan toevoegen. De bij deze groep horende afspraken kunnen dan overgenomen worden.
Hoe u prijsafspraken aan groepen koppelt leest u hier: Prijsafspraken instellen
Instellen van Type Relatie, tabblad Extra gegevens
Uw relaties kunnen ook ingedeeld worden.
Note!
Heeft u een boekhoudkundig pakket dat debiteuren en crediteuren apart aangeboden wil krijgen, dan dient u deze Relaties apart in het systeem in te voeren.
De opties:
Leverancier:
Zodra u bijvoorbeeld het vinkje Leverancier aan zet, kunt u deze klant als leverancier gebruiken. Belangrijk, omdat anders de leverancier niet gekozen kan worden bij de artikelen.
Medewerker:
Deze vinkt u aan als het een collega betreft, anders kunt u deze niet in de gebruikers toevoegen om een login voor Troublefree te krijgen. Deze zet u natuurlijk naar medewerker (ex) als de medewerker uit dienst gaat.